Univerz Invest

univerzinvest

Van valami, ami alapítóként sem nyilvánvaló a saját cégünkről

2023. július 18. - univerzinvest

valuating_the_company_as_part_of_strategy.jpg

Összességében a vállalati érték kulcsfontosságú mérőszám egy cég pénzügyi helyzetének, tőkevonzó erejének és növekedési potenciáljának megítélésében. Befolyásolja a vállalat működésének különböző aspektusait, a stratégiai döntéseket és az érintettek érdekeit. Egy vállalkozás növekedésének finanszírozása nem csak egyszerűen pénzügyi kérdés, alapító vállalkozóként az időnk értékéről is szól. A cégünk organikus növekedése hosszú és rögös út, egyszerűen azért, mert a mérethatékonysági kérdések nem elválaszthatóak cégünk növekedési képességeitől.

Nagyon sokszor az alapító vállalkozó rengeteg időt és energiát felhasználva éri el azokat az eredményeket, amelyeket az általa alapított cég eredményeiként tarthatunk számon. Eljön az idő, amikor nem lehetséges organikus növekedés mellett további időt felhasználni az alapítótól. Itt kap szerepet az idő értéke! Ha megértjük időnk értékét, jobb döntéseket hozhatunk, növelhetjük termelékenységünket, és teljesebb és céltudatosabb életet élhetünk. Lehetővé teszi, hogy cselekvéseinket a céljainkhoz igazítsuk, hatékonyan használjuk fel erőforrásainkat, és olyan tevékenységekre összpontosítsunk, amelyek a legtöbb értéket hozzák személyes és szakmai életünkbe.

Hogyan kapcsolódik az időnk értéke a cégünk értékéhez, vagy fordítva a cégünk értéke az időnk értékéhez? Nem triviális, de közvetlen kapcsolat van közöttük. E kapcsolat mentén lehetséges, hogy a hatalmas média visszahangban újra és újra friss milliárdosokat ismerhettünk meg időnként, egy-egy cég felfutásával. Minden embernek 24 óra áll rendelkezésére egy napban, tehát a különbség nem a rendelkezésre álló időben intervallumban keresendő, hanem abban, ahogy a végezett tevékenység során adott idő alatt az érték megszületik. A különbség tehát abban áll, ha a rendelkezésünkre álló egységnyi idő alatt nagyobb eredményt, azaz nagyobb hatékonyságot tudunk elérni, mindez a cégünk/cégeink értékében testet fog ölteni, ha képesek vagyunk azt a multiplikátort megtalálni, ami segíti az egységnyi idő alatt elért értéknövekedést.

Az egyik ilyen multiplikátor, a mérethatékonyság fokozása, ennek legalapvetőbb módja a saját tőke bevonás. A tőkebevonás progresszív lehetőségként fejti ki a hatását és exponenciális növekedés érthető el általa. Még akkor is, ha tőkebevonáskor a tulajdoni arányok csökkennek, de az egységnyi általunk birtokolt tulajdon rész értékesebb lehet így, mint az eredeti tulajdoni arány melletti, de kisebb méretben.

Hogy valójában hol tartunk ebben a folyamatban, ahhoz ismerni kell a cég értékét és újra és újra (például évente) érdemes megvizsgáltatni, még zártkörű működés esetén is.

Ezen túl felsorolok további fontos okokat, amikor a vállalat értékének ismerete lényeges:

  1. Befektetés és finanszírozás: A vállalat értéke kulcsfontosságú tényező, ha növekedni szeretne a vállalat és befektetőket szeretne a finanszírozás biztosításához bevonni. A potenciális befektetők és hitelezők a vállalat értékét a jövőbeni növekedési és jövedelmezőségi potenciál mutatójaként értékelik. A magasabb vállalati érték növeli annak valószínűségét, hogy kedvező feltételekkel, például magasabb befektetési összeggel vagy alacsonyabb kamatlábbal jutnak finanszírozáshoz.
  2. Összeolvadások és felvásárlások: Összeolvadások vagy felvásárlások esetén a vállalati érték döntő szerepet játszik az ügylet feltételeinek meghatározásában. Az átvevő társaság vagy az érdekelt felek értékelik a céltársaság értékét a vételár meghatározásához és az ügylet megkötéséhez. A magasabb vállalati érték jobb alkuerőt és potenciálisan magasabb felvásárlási ajánlatokat eredményezhet.
  3. Alkalmazottak ösztönzése és megtartása: A vállalat értéke gyakran alapul a munkavállalói ösztönzők, például részvényopciók, részvényjuttatások vagy nyereségrészesedési programok meghatározásához. Amikor az alkalmazottak látják, hogy a vállalat értéke növekszik, ez tulajdonosi érzést kelt, és arra ösztönzi őket, hogy a vállalat sikeréért dolgozzanak. Segít vonzani és megtartani azokat a tehetséges személyeket, akik látják a jövőbeli pénzügyi jutalmak lehetőségét.
  4. Összehasonlítás és teljesítményértékelés: A vállalat értéke olyan viszonyítási alapot ad, amelyhez képest egy magáncég értékelheti teljesítményét. A vállalati érték időbeli változásainak nyomon követésével a menedzsment felmérheti stratégiáik és kezdeményezéseik hatékonyságát. Segít a fejlesztésre szoruló területek azonosításában, a piaci versenyképesség megértésében és a megalapozott döntések meghozatalában a vállalat értékének növelése érdekében.
  5. Kilépési stratégia és likviditás: A magáncégek tulajdonosai gyakran kilépési stratégiát tartanak szem előtt, például eladják a céget vagy tőzsdére lépnek egy kezdeti nyilvános ajánlattételen (IPO). A vállalat értéke kritikus tényező az eladásból vagy IPO-ból származó potenciális bevétel meghatározásában. A magasabb vállalati érték több potenciális vevőt vagy befektetőt vonzhat, ami jobb kilépési lehetőségeket és nagyobb likviditást eredményez a tulajdonosok számára.

Ha szeretné cége értékét nyomom követni, keresse meg az Univerz Invest Zrt-t és kollégáink örömmel segítenek Önnek a cégértékkel kapcsolatos stratégiai gondolkodásban!

A bejegyzés trackback címe:

https://univerzinvest.blog.hu/api/trackback/id/tr1018168881
süti beállítások módosítása